او به تفاوت گسترده میان مراکز دولتی و خصوصی اشاره کرد و افزود: «در حوزه کودکان ۳۴ مرکز دولتی در مقابل ۶۶۷ مرکز غیردولتی فعالیت میکنند و در حوزه سالمندان و بیماران روانی مزمن تقریباً صد درصد خدمات توسط بخش غیردولتی ارائه میشود.»
معاون سلامت اجتماعی با تأکید بر اینکه اقتصاد خدمات پایه اجتماعی برای بخش خصوصی «تضمینشده و پایدار» نیست، اظهار کرد: «خصوصیسازی در خدمات اجتماعی هیچگاه کاملاً مقرونبهصرفه نبوده است. چرخش نیروی انسانی در این مراکز بالاست و بسیاری از مراکز قادر به پرداخت کامل حقوق طبق قانون کار نیستند؛ موضوعی که منجر به نارضایتی و شکایت نیروها میشود.»
موسوی چلک با اشاره به تجربه خود در حوزه ارزیابی عملکرد سازمان و پیشبینی چالشهای اقتصادی مراکز غیردولتی افزود: «اختلاف میان هزینه واقعی خدمات و دریافتی، بهویژه در مراکز بیماران روانی مزمن، بهقدری زیاد است که کیفیت خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد.»
وی در ادامه درباره ضرورت تقویت رقابت سالم در بخش خصوصی گفت: «شبکه ملی کلینیکهای مددکاری اجتماعی بهتازگی در کمیسیون ماده ۲۶ تصویب شد. این شبکه قرار نیست جای کسی را بگیرد؛ هدف ما ایجاد فضای رقابتی است. بخش خصوصی باید براساس کیفیت خدمات سهم بگیرد، نه براساس انحصار.»
موسوی چلک همچنین با اشاره به بازنگری پنج شیوهنامه سازمان که به دستور رئیس سازمان در حال انجام است، یادآور شد: «این بازنگری لازم است، اما ممکن است مشکلات اقتصادی اصلی مراکز را حل نکند. شرکای اجتماعی ما سرمایههای سازمان هستند و نمیتوان تصمیمی گرفت که باعث نارضایتی آنان شود.»
او در پایان با قدردانی از پیشنهاد اجرای «طرح حیات» در سبزوار افزود: «این طرح باید ابتدا در مقیاس کوچک و با دو گروه هدف اجرا شود؛ سپس با تحلیل نقاط قوت و ضعف، درباره توسعه آن تصمیمگیری کنیم. گاهی طرحهایی که از شهرستانها ارائه میشود، ظرفیت ملی پیدا میکند و نگاه ما در سازمان هرگز محدود به تهران نیست.»













نظر شما